November 2015

Marina di Ragusa.

In november begint ons winter seizoen. We hebben een ligplaats voor 7 maanden geboekt in Porto Turistico Marina di Ragusa. 4 maanden was ook genoeg geweest maar dat was duurder dan 7 (???) en we hoeven het natuurlijk niet helemaal uit te zitten. In de vorige blog lieten we al wat foto’s zien van onze ligplaats en de loopplank die we hiervoor samenstelden uit onze machinekamer trapjes, deze blog zal meer een beeld geven van het zware en barre leven in het begin van de meedogenloze winter op 36 graden noorderbreedte.

Wij willen Houkje en Maarten bedanken voor hun reacties op onze vorige blog. Het is leuk te merken dat we lezers hebben en hopen op veel reacties.

Als eerste hebben we de laatste dag van oktober een Haloween party. Niet helemaal ons ding als Nederlanders, maar als je op reis bent moet je je natuurlijk wat aanpassen aan de gewoontes van andere culturen. Dus verkleden en zo lelijk mogelijk schminken, hoorntjes opplakken (gelukkig is mijn haarlijn daar uitermate geschikt voor).

Onze Deense vrienden Vickie en Jacob hebben wat minder gesmeerd en zo, maar zien er minstens even vreselijk uit. Dat moeten we voor de volgende keer onthouden.

En dan is het 1 november en begint de winter. Het is bar en boos. Wolken, harde wind en niet warmer dan 23 graden!

Onder deze barre omstandigheden wordt het tijd de fietsen weer eens klaar te maken. voor een verkenning van de omgeving.

Gelukkig trekt de bewolking snel weg en kunnen we op pad en verkennen het dorp, Marina di Ragusa.

Met de bus gaan we naar Ragusa (zonder Marina di). Deze stad ligt zo’n 25 km verder het eiland op, op zo’n 500 meter hoogte. Dat vinden we wat te hoog en te ver om te fietsen.

Midden door de stad loopt een soort rivier. Het watertje zelf is maar een meter of vijf breed.

Onderhoud is niet één van de sterke punten van de Siciliaan.

Naast Ragusa ligt Ibla (hier midden op de foto). Uitdaging! 300 meter naar beneden, 500 meter naar het noorden en dan weer 200 meter omhoog en 300 meter naar het noorden lopen (en weer terug).

Het weer is inmiddels weer helemaal mooi en stabiel.

Paula heeft twee katjes geadopteerd. Onze buren voerden ze de laatste week voor hun vertrek vooral kipfilet en zo, omdat hun diepvries leeg moest voor hun winterverblijf in Venetië. Bij ons krijgen ze kattenbrokjes.

Het is inmiddels 9 november. Ondanks het barre weer hier op 36 graden noorderbreedte is het strand nog steeds in trek.

Later die middag arriveren Sytze en Bettie. Nu ze de tijd aan zichzelf hebben maken ze per auto een reis door Europa en komen ons voor een dag of vijf bezoeken.

’s Morgens bij het ontbijt staan de katten al te wachten.

Ze hebben Paula inmiddels goed opgevoed.

Ontbijtje in de november zon.

Daarna op pad om het eiland te verkennen per auto. Voor ons een ongekende luxe.

Op zo’n 70 km afstand zien we ineens de Etna.

We bezoeken diverse prachtige oude stadjes.

Dit beloofd weer mooi weer voor morgen.

Sytze wil dat ook wel eens proberen op zo’n plank.

De aanhouder wint!

Op donderdag 12 november biedt de haven alle cruisers (en hun gasten) een BBQ aan.

De volgende morgen is het nog ontbijten en uitbuiken in de zon en dan is het al weer tijd voor Sytze en Bettie om verder te trekken.

We hebben het erg leuk gehad en hopen ze volgende zomer weer te mogen begroeten.

Na het vertrek van Sytze en Bettie wachten we de komst van Arjen af. Hij vliegt inmiddels van Eindhoven naar Catania. Hij zal rond een uur of 10 vanavond hier zijn. Kunnen wij voor die tijd nog naar Happy Hour in de Stella Marina bar.

Arjen heeft voor deze week een auto gehuurd zodat we weer mobiel zijn. Is maar goed ook, want er is absoluut geen wind zodat zeilen niet echt een optie is.

Op 15 november is er live muziek op de N.A.O.B. Eigenaar Richard, een Fransman die lange tijd in NL heeft gewoond speelt fantastisch gitaar en vormt samen met Stefan (ook een Fransman) en Collin (GB) en zijn vrouw Nichola (GB) een gelegenheidsband.

Ieder neemt wat hapjes en drankjes mee en dan heb je al snel een feestje.

Nadat de alcohol de volgende dag weer is verdampt is het tijd om ook Arjen (achteraan in beeld) de geneugten van het Suppen bij te brengen.

Na wat vallen en opkrabbelen krijgt ook hij het aardig onder de knie.

Dan is het weer tijd voor een ritje.

Onderweg een bermbrand. Komt veel voor hier, er wordt nog steeds erg veel gerookt hier. We hopen voor de eigenaar van de kassen op de achtergrond dat ze gespaard zullen blijven.

Gemeente werken is hier met de borstelwagens iets minder actief dan in NL.

Na het Happy Hour van dinsdag 17 november hopen we met een flinke wandeling in de bergen weer een beetje helder en fris te worden.

Op donderdag 19 november gaan we naar de Etna.

Op zo’n 1800 meter hoogte zijn mooie herfstkleuren. Het is toch wat kouder.

We vinden de lift te duur (30 Euro per persoon) en besluiten te gaan lopen.

Valt vies tegen. Veel los zwart zand dat je schoenen vult en het is twee stappen vooruit terwijl je er weer één achteruit glijd op de steile helling.

Toch lukt het na een heleboel geploeter boven de wolken te komen. We zijn hier niet alleen!

En dan een heerlijk colaatje op het bovenstation van de lift. Helaas is het te laat om nog helemaal naar de top te klimmen. Dat gaan we deze winter zeker nog wel een keer doen, maar misschien nemen we dan voor het eerste deel wel de lift.

Op de terugweg (via de weg, ik wist niet dat die er was) plakken de wolken tegen de berg aan.

Op de terugweg naar Marina di Ragusa hebben we met de auto een onverwacht oponthoud.

Tja, en dan is er al weer een week voorbij en doet Arjen preventief weer zijn winterkleren aan om terug naar NL te gaan.

Het was echt weer bere gezellig.

Na deze weken van bezoek, feestjes, happy hours en zo moeten we weer eens een beetje aan het werk. Onze boilers bleken niet bestand tegen een leven zonder magnesium anodes dus hebben we nieuwe besteld. De ouden zijn onnodig groot in warmere streken dus hebben we gekozen voor kleinere rvs boilers. Hiermee hebben we het extra gewicht van de generator weer ruimschoots gecompenseerd.

Na een ochtend hard werken aan het vervangen van de boilers gaan we lunchen bij Marian (rechts op de foto) en Philip (links op de volgende) op hun prachtige klassieke Trintella Adeleida van Holland. Ian en Trina (links op de foto) van de Blue Haven waren eveneens van de partij.

Op 25 november is het weer enorm omgeslagen. We hebben storm (tot 49 knopen), regen, onweer en het is koud. Het is nog maar een graad of 17 en ’s nachts koelt het af naar een graad of 14.

Ondanks dat het op het een aflandige wind is rolt de branding hard het strand op. Er zijn zelfs een paar branding surfers. De golven slaan stuk op de havenpier en springen dan meters omhoog. In of uit de haven gaan is nu geen optie.

​Op 26 november is er een Thanksgiving diner. De kalkoen wordt ingekocht door de organiserende yachties van de Piscator (USA) en klaargemaakt door het havenrestaurant. De rest (groentes, salades, drinken enz) wordt door de deelnemers  zelf verzorgd. Er komen zo’n 60 yachties. Buiten raast de storm nog steeds en er wordt iemand weggeroepen omdat haar genua is uitgerold.

Al die uit Amerika overgewaaide feesten zijn voor ons Nederlanders natuurlijk niet echt ons ding, maar we laten ons makkelijk omkopen.

Na nog een dagje storm en regen knapt het weer wat op.

Volgende week zal het weer windstil en onbewolkt zijn. De temperatuur zal dan weer naar een graad of 19 gaan en in de zon dus veel meer. Das maar goed ook want maandag 30 november komt Janny een weekje logeren.

Onze 1e maand in Marina di Ragusa is omgevlogen. Het is hier erg gezellig wat helaas ook te zien is op de weegschaal. We zullen weer wat meer moeten gaan lopen en fietsen en zo tussen alle Happy Hours, feesten en dinertjes in. Eind december zullen we verder berichten over het leven in zuid Sicilië en over de bezoeken van Janny, Maaike en Cathrine en Geert en Fria. Ja, het wordt een drukke maand!

6 reacties op “November 2015

1. Wow, wat een leven toch! Mooi verslag weer. Enne… have fun de komende maand, we lezen er vast weer een mooi verhaal over straks!

2. Hoi Wouter en Paula toevallig kwam ik jullie site tegen. Wat leuk jullie verhalen te lezen. Wouter je bent mooi op tijd gestopt….Veel plezier verder maar zo te lezen gaat dat wel lukken.

3. Het was weer leuk om jullie belevenissen en gezellige dingen van november te lezen. Bij een temperatuur van 30 graden op Bonaire… Maar dat is over een paar dagen heel anders. Dan moeten we wennen aan nederlandse temperaturen.

4. Het is heerlijk jullie verhalen te lezen. Heel veel plezier op Sicilie de komende winterperiode. We blijven jullie Blog vol belangstelling volgen!!

5. Ja ja, Paula heeft de katjes geadopteerd. Intussen weet ik dat ook Wouter zich bekommert om die katten.
    Het was in november nog warmer, maar ook begin december heerlijk, ontbijt in de zon buiten! Heerlijk.

6. Ha Paula en Wouter Nog een wat late reactie maar jullie verhalen lezen we met veel plezier! Wat heerlijk moet het zijn in de Mediterranee! Wij waren in Februari op Sicilië met echt pokkeweer! Het ziet er op jullie foto’s veel beter uit. have Fun!