April 2015

Op naar Ibiza – Balearen.

Na een week verlaten we Mar Menor weer en vervolgen onze reis langs de Costa Blanca naar het noordoosten. We willen in Allicante een paas processie zien, verder willen we het scootmobiel geweld in Benidorm niet missen en daarna willen we richting de Balearen. Eerst Formentera en Espalmador en vervolgens Ibiza. De eilanden zijn prachtig, het water is helder, de zon schijn en het toeristengeweld is nog ver te zoeken. Het seizoen start begin mei, dus in de tweede helft van april wordt overal druk geklust en gekuist.

De eerste stop na Mar Manor is op het eilandje Isla de Tabarca. Dit is een eilandje met een ommuurd dorpje op de westkant en hele mooi natuur op de oostkant. In het midden is aan de zuidkant een ankerbaaitje en aan de noordkant een haventje waardoor het eiland daar maar 80 meter breed is. Je loopt het hele eiland in een uurtje rond.

​Hier dappere bloemen tussen de stenen.

De volgende dag zeilen we naar Allicante. Het is maar een mijltje of 10, dus amper de moeite waard om de zeilen te hijsen, maar dankzij een enorm gebrek aan wind doen we er toch nog een mooi tijdje over.

​We gaan voor het strand voor anker met uitzicht op het fort.

Tja, dat is pas een boom!

Van Paula moet ik naar paaspuntmutsen gaan kijken, maar dan wil ik wel eerst het fort bezoeken. We hebben hier uitzicht op de geankerde Safari,

en over de stad. We horen hier heel duidelijk de ritmische dreunen van de trommels die de paasprocessie begeleiden ergens in de straten beneden ons, dus wordt het tijd af te dalen.

We beginnen met een pizzapuntje en gaan als het gedreun dichterbij komt op de “tribune” zitten.

Eerst komt er een rode puntmuts met een dame in een scootmobiel die heel voornaam naar iedereen zwaaid (de burgemeester van Benidorm?)

Dan de fanfare met de drumband erachter aan.

En dan weer een zootje puntmutsen die wel heel erg veel overeenkomsten met de Ku Klux Klan hebben. Later googelen levert op dat het andersom is en de KKK het van de spanjolen heeft afgekeken.

Daarna volgt een groep dragers die een podium met heilige bonen voortslepen. Doordat dat erg zwaar is wordt het hele gebeuren enorm vertraagt. Ze moeten telkens weer uitrusten. Helaas was mijn Spaans niet goed genoeg om de discussie over het gebruik van die ronde dingen (wielen?) aan te gaan, maar misschien gaan ze dat zelf nog eens uitvinden.

Al met al toch wel een indrukwekkende vertoning, dus maar snel door naar Benidorm.

En ja hoor, luie Benidorm Bastards op scootmobielen. Er zijn zelfs vele tandem scootmobielen.

Als we na onze Benidorm wandeling willen vertrekken is de wind pal tegen en een knoopje of 25. We willen naar een baaitje 15 mijl verderop en hebben geen zin om voor zo´n stukje te reven en op te kruisen tegen de zich snel opbouwende korte golven in. We gaan onsportief op de motor en binnen zitten wachten tot het over is. We ankeren in de baai voor Moraira.

We gaan de volgende ochtend bij het eerste daglicht weg omdat in de middag toenemende oostenwind (pal tegen) is voorspeld en we dan op Formentera willen zijn. We zien de zon opkomen en de maan achter ons onder gaan.

​We zijn ruim voor de oostenwind binnen en ankeren in een prachtig baaitje in Espalmador. Wit strandje, blauw water en gelukkig een paar mooie palmen.

We maken een mooie wandeling het eiland rond, en ja… een selfie

Het stikt hier van de hagedisjes.

Na twee dagen van dit mooie baaitje genoten te hebben gaan we naar Formentera. We maken een lange wandeling en wat vooral opvalt is dat alles zo groen is. Overal zijn deze mooie muurtjes tussen de akkers en er wordt van alles verbouwd.

De dag erna gaan we naar San Antonio aan de noordwest kant van Ibiza. Aan de zuidwest punt passeren we tussen Ibiza en dit wonderlijk hoge steile rotseiland. Karen Blixen (de Deense vrienden) zijn hier al een tijdje en het wordt opnieuw een gezellig weerzien.

Ibiza is een groot party eiland, maar alles is nu nog ingepakt, afgehekt en in rust.

We huren een auto (een echte chinese `Landwind`) en gaan met het mannelijke deel van onze Deense vrienden een rondje eiland rijden met enkele flinke wandelingen onderweg.

Niet te dicht aan de rand…..

Niet alle ankers zijn even goed kennelijk.

Weer een blik op het rotseiland aan de zuidwest punt.

Mooie voorjaarsbloemen in Ibiza stad.

Een blik vanaf het oude ommuurde gedeelte van Ibiza city.

In San Antonio staat op een rotonde het ei van Columbus. Hij schijnt hier geboren te zijn.

Dan gaan we samen met de Blixens halverwege april weer naar Espalmador om de Gullsway op te wachten. Zij waren gelijk met ons uit Almerimar vertrokken, maar hebben iets meer tijd nodig gehad om hier te komen.

Het is gelijk weer gezellig.

​We liggen met de drie boten voor anker in de baai van Espalmador en nemen heel af en toe een wijntje om het zware leven hier iets lichter te maken.

​De volgende dag een fijne BBQ op het strand.

Dan is het tijd voor actie en gaan we een heuse Happy Cat race organiseren. Alle dinghies gaan netjes in de dinghy-parking.

De teams worden ingedeeld en er volgt een briefing.

Dan kunnen we los. Het waait flink en er wordt stevig gezeild.

Twee rondjes om de boeien per team en na één rondje een stuurman wissel. We strijden om de beste team tijd en de beste ronde tijd. De medaille gaat naar de beste ronde tijd binnen het winnende team.

En ja, jarenlange training en een laag gezamenlijk gewicht werpen hun vruchten af.

We gaan die middag ook nog even duiken en kunnen daarna zelf de flessen weer vullen. Heel handig.

​Geïnspireerd door het HappyCat geweld willen de Blixen boys wel eens op een echte cat zeilen. Ze zeilen met ons mee naar San Antonio.

Niet zoveel wind het grootste deel, maar op het eind neemt het nog wat toe zodat we toch nog bijna de 12 knopen aantikken.

Het wordt weer afgesloten met een mooie zonsondergang.

Dan ligt er ineens een prachtige klassieke schoener met een Nederlandse vlag in de baai. We gaan even kijken of er ook echt Nederlanders op zitten en maken kennis met Jochem en Susan. Jochem heeft met vijf man de boot overgevaren vanuit Nederland en Susan heeft zicht nu bij hem gevoegd.

​Ze zijn net de door Susan in de auto meegenomen voorraden aan het weg stouwen als wij de boot van binnen bekijken. Ik had al eerder bericht over ons hageltjes probleem dus zul je snappen hoe blij ik was dat wij spontaan mochten delen in hun weelde.

Op zaterdag gaan de vrouwelijke bemanningsleden naar de beroemde hippie markt, Las Dalias. Het is een kleurrijk geheel met heel veel kraampjes met kleding, sieraden en creatieve uitspattingen.

Bodil koopt een speciale haarspeld voor haar dochter.

En ergens in een hoekje zat deze ‘oer’-hipppie zijn leren armbandjes te maken. Hij paste zo mooi in z’n eigen kraam. Ongetwijfeld de oudste marktkoopman. Gelukkig vond hij het prima om gefotografeerd te worden.

Vandaag stormt het een beetje. Gisteravond gegeten bij de Blixens en toen het eten op was begon het te blazen. We hebben eerst Julian, Holly en Gladys (the cat) naar de Gullsway gebracht en daarna zijn we “Gooise vrouwen” gaan kijken. Even later trok het nog wat aan en begonnen een aantal boten te schuiven. We hebben een hele grote die dwars op de voorkant van een gemoorde Westerly was beland tijdens een korte stilte met onze dinghy weggetrokken. Vanmorgen werden we wakker gebeld door Julian dat onze voorbuurman (die eerst honderden meters voor ons lag) wel heel erg dicht (enkele meters) voor ons lag. Het woei op dat moment zo’n 35 knopen dus die wil je dan niet op je voorbeam hebben. Er was niemand aan boord dus hebben we een extra anker van zijn achterdek gepakt en het hele zaakje een meter of dertig opzij getrokken. Daar het extra anker (30kg Bruce) laten vallen. Als de wind niet rondgaat zal hij ons niet raken. Ik ben wel heel erg blij met onze potige bijboot en dito motor!

1 reactie op “April 2015

1. Nippend aan het blondschuimend bier, begeleid door troubadour Sjoerd moet ik even aan jullie denken … Binnenkort het blog maar weer eens lezen!