Januari 2024

Bouwen en skiën

Tja, een paar dagen later dan normaal, maar dat komt omdat we de laatste week van januari gingen skiën in Frankrijk. Die week liep door in februari en dat is helemaal niet erg, maar dan komt de blog een beetje later. Ook helemaal niet erg. We beginnen deze maand (en dit jaar) bij Fria waar we oud en nieuw vieren met de overburen en een klein gedeelte van de volgende generatie. Daarna gaan we weer hard aan het werk met het huis. We vorderen redelijk en krijgen deze maand de begane grond zo’n beetje af. Het wordt ook ineens winter, met sneeuw en zo en we verplaatsen ons werkterrein een verdieping hoger. Dan wordt de dak doorvoer voor de houtkachel aangebracht en vervolgens rijden we naar Frankrijk voor een weekje skiën. We gaan weer met z’n drieën, mijn moeder Fria is met haar haar bijna 83 jaar gelukkig nog steeds niet uitgeskied. Het is werkelijk prachtig weer in Frankrijk, de temperaturen tikken af en toe overdag in de zon zo’n 14 graden aan, maar de pistes zijn prima.

Zo, het is net 1 januari geworden. Best veel vuurwerk in de buurt. We vieren het bij Fria, samen met mijn zus en zwager en nichtje en haar vriend.

En dan de volgende dag nog een paar nieuwjaars rolletjes en dan naar Lemmer om gebak te eten op de verjaardag van Arjen. De 2e moeten we dan echt weer aan het werk. We tegelen een stukje van de hal.

En we voegen het grootste deel van de woonkamer.

En dan weer door met tegelen in de trapkast.

We moeten ook het tussenschot van de VW T6 verwijderen want die brengen we straks naar Wolvega voor het inbouwen van een voor passagiers goedgekeurde achterbank die ook tot 2 persoons bed kan worden neergeklapt en een hef dak met een bed er in. In de T5 mogen we dat allemaal zelf doen, maar vanwege het recente bouwjaar van de T6 moeten we dit helaas door een gecertificeerd bedrijf laten doen om deze legaal tot camper te transformeren.

En dan weer door met voegen van het tegelwerk.

De trapkast is klaar en daar kunnen de diepvries en een extra koelkast en extra oven in worden geplaatst.

Nu beginnen we met het monteren van de kozijnen en deuren.

En dan komt er een gigantische vrachtwagen. Hij komt acht doosjes tegels brengen voor in de keuken en bijkeuken boven het aanrecht.

Onze muren zijn dikker dan de kozijnen die we kunnen krijgen en bovendien zijn de gaten wat groter dus moeten we de kozijnen plaatsen met extra latten rondom.

We doen tussendoor even een wandeling. Het is prachtig weer en we gaan eerst naar Noordpolderzijl. We lopen een paar kilometer langs de dijk en dan weer terug.

Vervolgens rijden we door naar de Eemshaven en lopen daar een rondje buitenom een terrein dat helemaal vol met windmolen onderdelen ligt. Hier de gigantische buizen die straks de torens van de windmolens gaan vormen.

We hebben inmiddels ook de gordijnbuizen gemonteerd. Paula is bezig de gordijnen op maat te maken.

En ik verf 14 deuren.

Zo, de gordijnen zijn klaar.

Ik verf de kozijnen voordat de deuren er weer in gaan.

We hebben de bank net opgehaald. Een flinke hoekbank voor zo’n acht personen. De tijdelijke leren banken kunnen nu naar een hogere verdieping.

De eettafel staat op z’n plek en ook hier zijn alle gordijnen klaar.

De kozijnen en deuren zijn geverfd en gemonteerd.

En dan wordt het ineens winter.

We bouwen door. Het tegelen van de wc op de begane grond.

En dan komt er weer een vracht auto. Ditmaal niet een paar doosjes tegels, maar een enorm pakket.

Het valt niet mee het binnen te krijgen. Gelukkig had de Aldi net een steekwagentje en een rol plateautje in de aanbieding.

Dan uitpakken! Het zit verpakt in bergen verpakkingsmateriaal.

Kijk een prachtige (elektrische) babyvleugel.

Ik ben blij dat we zo’n ruime auto hebben, want al dat verpakkingsmateriaal hadden we anders nooit kunnen afvoeren. Dat wordt weer een ritje naar de vuilstort in Usquert.

Tijd om de keuken verder af te maken en die paar doosjes tegels die die enorme vrachtwagen kwam brengen op de muur te plakken.

De winter zet echt wel even door. Ook de nog steeds veel te kale achtertuin is helemaal wit.

Zelfs de wegen liggen onder een flinke laag sneeuw bedekt. Er wordt hier niet gestrooid dus het blijft ook best lang liggen.

De tegels in de keuken zijn inmiddels gevoegd.

De volgende ochtend kunnen de hoekjes en randjes worden gekit.

Ook in de wc kunnen we de laatste zaken afmonteren.

De televisie is geleverd.

De begane grond is wel zo’n beetje klaar, we kunnen ons werkterrein naar de 1e verdieping verplaatsen. We beginnen met het tegelen van de wanden van de badkamer.

Op 23 januari komt er een hoogwerker het pad op rijden.

De firma Rispens komt een gat in het dak maken en het bovenste stukje van de schoorsteen voor de houtkachel plaatsen. Dat is een klus die we niet zelf doen want dat zit ons allemaal veel te hoog. De rest van de schoorsteen hebben we wel zelf gedaan.

Een heel mooi apparaat. Rupsbanden, enorm wijde stutten, afstand bediend en gaat zonder enige moeite naar de plek op het dak waar de doorvoer moet komen, op zo’n 10 meter hoogte.

Het vinden van de juiste plek tussen de balken door valt nog niet mee, maar het lukt voldoende ruimte te vinden zonder balken te hoeven doorzagen.

En dan net voor het donker wordt en ook nog eens begint te regenen is het klaar!

Wij gaan intussen snel door met tegelen in de badkamer.

En dan weer even heel wat anders. We rijden ruim 1.200 km naar het zuiden en gaan skiën in Frankrijk. Saint Francois Longchamp weer, in Le Grand Domaine.

Geen plekje sneeuw gezien op de hele heenreis tot we de berg op rijden. De eerste 1.500 meter ook nog niets, maar hier op 1.600 meter wordt het ineens wit.

Dan eerst de ski’s en het appartement regelen.

De auto uitpakken.

Zondagmorgen 28 januari ca. 9 uur. Een strakke blauwe lucht.

Het eerste stuk van de piste is nog in de schaduw en het is allemaal wel weer even wennen op die lange latten. Fria hier vooraan in het oranje en daarachter Paula in het donker rood en roze.

We zijn geen fan van sleepliften maar deze moeten we even hebben om weer terug te komen van een tochtje naar het meest oostelijke punt van het ski gebied.

Het is ruim boven nul dus later op de dag worden de pistes een beetje minder goed.

Maandag 29 januari. Niet helemaal onbewolkt, maar even goed prachtig weer.

Goed zicht, geen wind en bijna lege pistes. Zo wil je het hebben.

Onder het genot van een kopje warme chocolademelk plannen we de route.

Dinsdag 30 januari. Al weer heel mooi weer.

’s Avonds pizza!

Dinsdag 31 januari. En al weer mooi weer!

Ergens heel hoog. Beetje tegenlicht, maar dat maakt het een beetje spooky.

En al weer zo’n lekkere choc. Je snapt wel voor wie die met de slagroom is.

Donderdag 1 februari. Het is bewolkt. Dat zijn we niet gewend!

Ondanks het verschrikkelijke weer gaan we toch skiën. Er hangt een hele mooie wolkenband voor de bergen in de verte.

En ergens bovenin is er een kleine lawine naar beneden gekomen.

Vrijdag 2 februari. Gelukkig weer gewoon mooi weer.

Er is al enige tijd geen verse sneeuw gevallen en de temperaturen zijn overdag meestal boven nul, maar de pistes zijn prima.

En het uitzicht is prachtig!

’s Avonds staat de lucht in brand.

Zaterdag 3 februari. En al weer schitterend weer.

Het is onze laatste ski dag. We hebben de auto ingeladen en het appartement opgeleverd en kunnen nu nog een paar uurtjes genieten van het skiën onder een strak blauwe lucht voor we weer in de auto stappen.

Ski’s ingeleverd en nog even een colaatje op het terras.

Dag huis!

De laatste spullen in de auto en dan gaan we rijden.

We rijden zonder enige hinder tot voorbij Zwitserland en nemen daar een hotelletje voor de nacht. De volgende dag nog zo’n 800 km te gaan. We vertrekken om half 9 en verwachten ongeveer half vijf aan te komen. Dat loopt helaas een beetje anders. We ploffen in een file achter een groot verkeersongeluk en staan ruim 2 uur stil. Samen met nog wat verkeershinder komen we uiteindelijk om een uur of zeven thuis.

En dan is de 1e maand van het jaar weer meer dan om. Best wel weer opgeschoten met het huis en leuk geskied. Begin maart zullen we naar alle waarschijnlijkheid de volgende blog plaatsen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*