Juli 2023

Nog een paar klussen en dan vakantie!

Deze maand doen we nog even een paar laatste klusjes. We maken Fria’s wc project af, we verhuizen naar ons nieuwe huis en tegelen de bijkeuken. Dan plaatsen we de warmtepomp en sluiten we hem aan. We laten hem even proefdraaien en hij doet het! We doen nog een flinke wandeling met Fria, laden de auto vol en dan gaan we op vakantie. We zullen enkele weken door Denemarken, Noorwegen en Zweden gaan rondtrekken met een tentje als verblijf.

Weer verder met de wc in Fria’s huis. De wandtegels zijn nu ook aan voegen toe.

Na het voegen de hoeken nog even kitten, radiator, plee, pleeborstel en pleerol ophangen.

En er tegenover stopcontact, spiegel, wasbak en meubeltje en zo en het project is klaar. Helaas zat er natuurlijk weer enkele weken levertijd op dat meubeltje dus dat duurde weer een tijdje.

Op 4 juli verhuizen we naar ons nieuwe huis. Het appartement is klaar en hoewel het bij Fria (mijn moeder) zeer comfortabel en erg gezellig is wordt het tijd om weer op ons zelf te gaan wonen. We hebben ruim 4 maanden bij Fria gewoond en wat een fantastisch mens is zij. Maar gelukkig woont ze nu op maar een kilometer of 12 afstand (in plaats van de enkele duizenden van de laatste 9 jaar) dus kunnen we elkaar wat makkelijker regelmatig zien.

Zo, weer verder met de bijkeuken. We zijn behoorlijk tevreden over de vloertegels dus bestellen we ze ook voor de rest van de begane grond. Dat is twee volle pallets. We zijn er nog niet aan toe, maar we zijn bang dat ze later niet meer verkrijgbaar zijn. We moeten dus twee pallets ergens opslaan terwijl we de rest van de vloer nog moeten voorzien van vloerverwarming, bekabeling en dekvloer. Dat kan in de bijkeuken, daar is dat allemaal al wel klaar, maar dan is het handig daar eerst ook de tegels in te hebben. Die hebben we nog wel in voorraad.

De moeilijke stukjes. Alu randen om de luikgaten en luiken en dan tegels op maat zagen.

Ik meet en zaag, Paula smeert en legt.

Op sommige plaatsen is er erg veel zaagwerk. Bijna klaar, morgen voegen. Helaas klonken er de volgende morgen rond die luiken een paar hol (die moeilijke) en konden die er weer uit en opnieuw geplakt.

Het was prachtig weer vandaag dus wilden we BBQ-en. Wás prachtig weer, want tegen de avond begon het enorm te waaien en regenen. Ja, Nederland!

Gelukkig werkt onze BBQ op gas en kun je hem ook binnen gebruiken.

Zo, hol klinkende tegels opnieuw gedaan, gevoegd en daarna pallets vol tegels voor de rest van de begane grond naar binnen gesjouwd. Weer bijna 2 ton door de handen gehad.

Dan graven we een kuil en slaan daar een paar hardhouten paaltjes in.

Mooi precies even hoog en even ver uit de muur als de andere twee.

Dan worteldoek erover.

En een paar kant banden er in.

Grind erop.

Gaten in de muur boren.

We doen het met ons eigen diamant zaagje, maar die is maar enkele centimeters diep. Dus boren en dan kappen.

Dan weer wat dieper boren en weer kappen. In drie gangen zijn we door de buitenste steenlaag heen.

Kijk, daar waren die paaltjes voor. Daar leg je dan balkjes op en dan kan je heerlijk zitten terwijl je gaten in de muur boort.

De muur is 44 centimeter dik. We zijn door het steen heen, het gat in de spouw boren ging heel gemakkelijk maar nu moeten we door de binnenmuur heen. Die bestaat dan weer uit drie lagen houtachtig isolatie plaat, dan 20cm steenwol, dan 18mm Chipwood en dan 11mm gipsplaat. We hadden al met een steenboor van 50cm lengte een pilot gat tot binnen geboord dus nu doen we een kom boor (voor staal) op een 12mm draad end en boren tot ie vol zit en halen hem dan terug en legen hem en dan weer boren.

We hebben van binnen al met diezelfde kom boor door het gips en Chipwood geboord. Paula zorgt met een ringsleuteltje dat het draadeind ongeveer midden in het gat blijft. Zo krijgen we uiteindelijk een paar keurige gaten waar weer mantelpijpjes in passen. Ik weet niet hoe anderen dit doen. Wij hebben het eerder met een lange diamant boor geprobeerd (dat zijn de enige kom boren die we in 50 cm lengte kennen) maar die komt stomweg niet door die drie lagen houtachtige isolatieplaten heen.

En dan het uiteindelijk doel van dit project: de warmtepomp op z’n plek zetten en aansluiten.

Hij is nogal zwaar dus binden we een dyneema lijntje aan een grondboor die we eerst 50 cm de grond in boren en trekken dan met het schoot blok van de Happy Cat het geheel in positie recht voor de fundatie.

Dan een paar balkjes de helling op, het dyneema lijntje door een van de gaten in de muur, door de bijkeuken en dan de voorste deur uit en aan de auto vast. Zo kan Paula hem de helling op slepen, weer met dat schoot blok van de Happy Cat.

Zo, die staat.

Dan eerst maar even weer heel wat anders. We gaan wandelen met Fria. Zij gaat over een paar weken op wandelvakantie met een vriendin. Ze gaan dan vier dagen achter elkaar iedere dag ruim 20 kilometer door de bergen wandelen. Hier moet ze (ondanks dat ze nog maar 82 jaar is) toch wel een beetje voor trainen. Gisteren heeft ze met die vriendin een rondje van ruim 21 kilometer gedaan, we gaan vandaag datzelfde rondje andersom doen.

Het is prachtig weer, een graad of 20, mooie wolken tegen een blauwe lucht. Hier uitzicht op café Hamming in Garnwerd.

En dan 4 kilometer verderop uitzicht op het kerkje van Garnwerd.

Na de 17 kilometer een korte pauze met bitterballen en bier en dan de ca. twee kilometer naar Aduarderzijl om met het Reitdiep veer naar Schaphalsterzijl te gaan (die kilometers worden niet meegeteld).

Op voor de laatste 3 kilometer.

En dan thuis een voedzame maaltijd van kroketten, patat, salade en ijs met rode besjes uit de tuin toe.

Weer verder met de warmtepomp. We gaan het leidingwerk aanleggen. We hebben leiding op rol gekocht (Bonfix alu-pers systeembuis). Twee lagen kunststof met een laagje aluminium ertussen. Die moeten we eerst zo recht mogelijk buigen.

Gaat mooi door het gat in de muur recht op de aansluiting van de warmtepomp. Beetje pur om het mantelbuisje vast te zetten.

En dan die lelijke leidingen over de mooie muur. Daar gaan we later een koofje overheen zetten.

Naar de header van het appartement en door naar de header voor de begane grond van het huis. De leiding voor de hogere verdiepingen loopt boven de deur langs en dan naar boven.

We hebben inmiddels ook een waterontharder geïnstalleerd.

Buiswerk is klaar, nu verder met de elektra.

Paneeltje op de muur en we kunnen proefdraaien.

We hebben weer een levering binnen gekregen. Een flinke doos met daarin 3 afwaskwasten.

Kijk dit is er één van. Wij hadden er al eerder zo één gehad. In 2017 kwamen Ronald en Marijke (ex. Tortuga) er eentje naar ons op Kreta brengen. Volgens Ronald van uitzonderlijke kwaliteit. Dat bleek ook want daar hebben we sinds dat moment tot we de boot begin dit jaar verkochten iedere dag mee afgewassen en hij was nog als nieuw. Dus zo één wilden we weer.

Dan zijn we wel even klaar met klussen en pakken we de auto in om op vakantie te gaan.

We wilden eerst de Happy Cat ook nog mee nemen maar zien daar toch maar vanaf. De auto is zo ook al vol genoeg. Wel nemen we de Sup en de KayaCat mee.

Wat gaat zo’n auto snel. Na een paar uurtjes rijden passeren we het Kieler kanaal al.

Weer een uurtje later zijn we bij de Deense grens.

En weer een uurtje later op een camping aan de kust met uitzicht op Sylt.

De volgende morgen rijden we naar het eiland Romo (Reumeu, maar mijn toetsenbord wil dat niet doen). Het weer ziet er niet, maar ja.

Het eiland is laag begroeid, er is geen leuk stadje of zo maar er zijn overal vakantie huisjes. Best mooi, maar zeker in dit weer niet zo fotogeniek. Wat wel heel fraai is is de enorme zandplaat aan de zuidkant waar je met de auto naar de zee rijdt.

Wel op tijd weer wegwezen voor het vloed wordt.

Een bezienswaardigheid op de vaste wal bij het plaatsje Skearbeak Wij kijken er alleen naar want om nu 12 Euro te betalen om 21 meter hoger uitzicht te hebben gaat ons iets te ver.

En dan gaan we de volgende dag met prachtig weer verder langs de kust naar het noorden.

Een prachtig monumentaal dorpje op zo’n honderd meter van de zee. Dit moet tijdens de zware stormen die hier ieder eeuw wel eens voor komen wel eens met de voeten in het water hebben gestaan.

Het uitzicht vanaf de dijk, weer 25 kilometer verder naar het noorden.

En dan komen we aan in Esbjerg. We gaan op bezoek bij een neef (Hans) van Paula die hier in een heel bijzonder huis woont. We zullen ons tentje in de tuin opzetten.

Het bestaat uit twee domes. Eén waar hij zelf in woont en één waar hij een Air B&B in runt. Hij heeft de gebouwen zelf ontworpen. Het is opgebouwd door een grote ballon op te blazen en die van binnen op te spuiten met isolatie schuim en daarna (na het aanbrengen van bewapening) met beton. Zo ontstaat een zeer goed geïsoleerde en zeer ruime woning. De grootste heeft een woonoppervlak (in twee etages) van ruim 175 m2 en de kleinste ruim 40.

Op dit moment hebben we overigens geen isolatie nodig.

We gaan een beetje rondkijken rond Esbjerg. De eerste attractie zijn een viertal gigantische windmolens van 8 Megawatt elk. Ze zijn in totaal 200 meter hoog en hebben een spanwijdte van 164 meter.

Hij staat stil, geen wind…

Later gaan we naar Ribe, een historisch stadje, dat ooit in een grijs verleden de hoofdstad van Denemarken is geweest.

Tja, het mocht wat kosten.

Paula’s neef heet Hans. De heren links en rechts van hem ook.

Een typisch Deens straatje.

We bezoeken het museum van Esbjerg. Daar wordt de geschiedenis van de visserij verteld en er is een aquarium met Noordzee bewoners. Het is frappant dat de visserij zo abrupt is geëindigd, maar gelukkig konden de meeste vissers meteen aan het werk in de offshore en/of de ondersteuning daarvan.

Dan nemen we afscheid van Hans en rijden verder naar het noorden. Hier gaan we over de brug “Oddesundsbroen” over de Limfjord. We vinden in Stenbjerg een camping, in een enorm groot natuurreservaat, Thy genaamd.

De volgende morgen gaan we de omgeving een beetje verkennen. Dit heet Stenbjerg landingsplads.

We waren benieuwd waar dat landingsplads voor stond. Dat blijkt voor de plaats waar vissersschepen op het strand worden getrokken te staan. Er was een grote, met een dieselmotor aangedreven, lier die direct na stranding een onmiddellijk aangehaakte kabel opwikkelt en zo de boten het strand op trekt.

Dit is weer een plaatsje noordelijker “Vorupor”. Hier worden echt serieuze viskotters het strand op gesleurd.

De grote met de lier en de kleintjes met een trekker.

Even een wandeling in een nabij gelegen bos. Ze zijn net bezig met een enorme machine boompjes links en rechts van het pad weg te halen om een bredere brandgang te krijgen. Deze machine pakt, zaagt en legt ze gelijk in een aanhanger terwijl de bestuurder in zijn luie cabinestoel zit.

Dan rijden we naar Hanstholm, weer verder naar het noorden. Hier is in het verleden getracht de Duitsers tegen te houden met enorme kanonnen waarvan één kogel al meer dan 400 kg weegt. Is niet echt gelukt, maar het is wel boeiend de bunkers, munitie opslag plaatsen met distributie spoorlijntjes en kanonnen te zien. Gezien de nummerplaten op de parkeerplaatsen is echt alle moeite tevergeefs geweest.

Zo, na een dagje site seeing tijd om even rustig voor de tent een biertje te nemen. Proost!

En dan is de maand al weer voorbij. Overmorgen gaan we op de veerboot van Hirtshals naar Bergen in Noorwegen. We zijn erg benieuwd wat we daar zullen beleven. Eind augustus (dan ben ik ook al weer een jaartje ouder geworden) zullen we de volgende blog plaatsen.

2 reacties op “Juli 2023

1. Goede morgen,
    Het lijkt wel of er s,nachts Kabouters doorgaan met jullie werk.
    Er is weer veel gebeurt sinds we langs zijn geweest.
    Ook leuk dat jullie simpel op stap zijn.
    Maak je toch meer mee en je bent vrijer.
    Hoop wel dat het toch bikini weer gaat worden in Noorwegen,we waren blij dat we de temperatuur min of meer konden regelen door de hoogte.
    Nu het beste en tot ziens
    Ronald en Marijke.

2. Handig vier rechterhanden! Hoe kom je aan de kennis?
    Geniet van de vakantie in het noorden. We hebben de hele Noorse kust gedaan tot Tromsø.
    Lofoten kun je inmiddels ook per auto ” doen”. Een fjord doen met een veerboot is ook leuk. Zeilen kun je er niet. Geen wind. Vrienden van ons hadden een camping in Zweden. Midden tussen Sundsfall en het Noorse Trondheim.